Helppo peräkärryn katsastus – huolla kärrysi säännöllisesti
Peräkärryt ilmestyvät tieliikenteeseen joka kevät, kun mökkikausi alkaa. Suurimman osan vuodesta peräkärryt kuitenkin seisovat käyttämättöminä ja liian usein myös huoltamattomina. Kun katsastuksen aika tulee, on kärryjen toimivuus ja osien kunto varmistettava. Teimme avuksesi tarkistuslistan.
Jarrullinen peräkärry on katsastettava joka toinen vuosi
Suomessa jarrulliset peräkärryt tulee katsastaa kahden vuoden välein. Vuoden 2019 alussa Liikenne- ja viestintäministeriö esitti jarrullisten kevytperävaunujen (Q2-luokka) katsastusvapautta, mutta lakiehdotus ei mennyt läpi.
Liikenneturvallisuuden kannalta on erittäin hyvä, että katsastusvaatimus säilyy ennallaan. Sen avulla varmistetaan, että peräkärryjen jarrut, laakerit ja valot on pakko pitää kunnossa. Peräkärryjen lisäksi myös jarrulliset venetrailerit ja asuntovaunut kuuluvat tämän katsastusvaatimuksen piiriin.
Huolla peräkärry ennen katsastusta
Peräkärryn katsastus sujuu helposti ja vaivattomasti, kun pidät kärryn jatkuvasti hyvässä kunnossa ja tarkistat sen tärkeimmät kohdat vähintään vuosittain. Huoltotoimet ja varaosien vaihtaminen ovat erityisen tarpeellisia silloin, kun kärry on seissyt pitkään käyttämättömänä.
Suurin osa suomalaisista peräkärryistä on käytössä vain kausiluonteisesti ja huoltotoimet ennen katsastusta ovat niille tarpeen.
Yleisimmät syyt peräkärryn katsastuksessa hylkäämiseen
1. Valot eivät toimi. Polttimot tai valot ovat rikki, tai johtosarjassa on kosketushäiriötä.
2. Jarrut eivät jarruta tasaisesti tai jarruvoima ei ole riittävä.
3. Käsijarru ei lukitse jarruja.
4. Työntöjarru on viallinen (jumiutunut tai iskunvaimennin rikki).
5. Kumipalje on rikkinäinen – tämä yksityiskohta on erittäin yleinen syy hylkäämiseen!
6. Kuulakytkin on kulunut.
7. Laakerit ovat kuluneet tai rikkinäiset.
Jarrut, laakerit, renkaat ja sähköt kuntoon ennen katsastusta
Jarrut
Aloita tarkistaminen jarruvaijereista – jos vaijerit eivät liiku, niin jarrut eivät toimi. Tällöin jarruvaijerit pitää vaihtaa.
Ruostuneet jarrukengät saattavat jäädä kiinni jarrurumpuun ja lukita renkaan. Uudet jarrukengät tulee aina vaihtaa kummallekin puolelle akselia yhtä aikaa, jotta jarruteho säilyy tasaisena.
Tarkista myös ovatko työntöjarrun iskunvaimennin, kumipalje ja turvavaijeri ehjiä. Iskunvaimentimen kunnon tarkistat niin, että kokeilet työntää sitä kuulakytkimestä taaksepäin kärryn suuntaan. Jos iskunvaimennin liikkuu helposti eikä palaudu alkuasentoon, se on rikki, eivätkä jarrut toimi. Tarkista samalla kuulakytkimen kunto.
Kumipalje tulee olla ehjä, muuten se kerää likaa sisään ja työntöjarrun toiminta heikkenee, eivätkä jarrut toimi normaalisti. Viallinen kumipalje on yleinen hylkäyssyy katsastuksessa.
Laakerit
Laakereiden tarkastus on erityisen tärkeä turvallisuustekijä, sillä laakeririkon sattuessa peräkärrystä irtoaa yleensä koko pyörännapa renkaineen. Peräkärryjen navoissa yleisimmin käytetyt laakerityypit ovat kartiorullalaakeri tai kompaktilaakeri.
Testaa kartiorullalaakereiden kunto tarttumalla peräkärryn renkaan yläreunasta kaksin käsin ja ravista kunnolla. Mikäli rengas liikkuu syvyyssuunnassa ja siinä tuntuu välystä, eli liikkumavaraa, on laakerit kiristettävä paikoilleen napamutteria kiristämällä.
Kompaktilaakerit ovat hankalampia, sillä ne eivät välttämättä varoita hajoamisestaan. Hajoamassa oleva kompaktilaakeri saattaa rohista tai ujeltaa renkaan pyöriessä. Siinä saattaa myös havaita pientä välystä rengasta ravistettaessa. Rohiseva kompaktilaakeri on vaihdettava aina heti.
Renkaat
Tarkista renkaiden kulutuspinta ja rengaspaineet. Peräkärryn kesärenkaiden kulutuspinnan minimisyvyyden on lain mukaan oltava 1,6 mm. Turvallisuuden kannalta suositeltavaa on kuitenkin käyttää yli 4 mm kulutuspintaisia renkaita.
Sähköt
Peräkärryssä tulee palaa valot silloin kun auton takavalot palavat. Tarkista toimivatko valot, ovatko lamput ehjät, lamppujen lasit halkeilleet tai heijastimet rikki. Tutustu erilaisiin peräkärryn valoihin.
Vinkki: Muista peräkärryn varoituskolmio
Tiesitkö, että jarrullisessa peräkärryssä tulee olla oma varoituskolmio? Moni ei tätä tiedä. Varoituskolmion puuttuminen on syy peräkärryn hylkäykselle katsastuksessa. Huomaa, että veto-auton varoituskolmio ei riitä, vaan peräkärryllä tulee olla oma.
Tarvitsetko apua huoltoon ja katsastukseen?
Helpoimmalla pääset, kun tuot peräkärrysi Oivahuoltoon. Huollamme peräkärryt ja venetrailerit 3500 kiloon asti Espoossa, Helsingissä, Ylöjärvellä, Jyväskylässä ja Seinäjoella. Ota yhteyttä sinua lähimpänä olevaan Oivahuoltoon.
Hoidamme myös katsastuksen puolestasi niillä paikkakunnilla, joissa katsastus-asema sijaitsee lähellä huoltopistettämme.
Varaa aika, niin hoidamme kärrysi kuntoon – helposti ja nopeasti!