Peräkärryn laakerin vaihto – huollon kanssa ei kannata viivytellä
Peräkärryn laakerin vaihto tai kiristys kannattaa tehdä heti, kun huomaa laakerin kunnon sitä vaativan. Laakerin säännöllinen vaihto tai huolto on panostus turvallisuuteen.
Muistatko milloin tarkistit viimeksi perävaunusi tai venetrailerisi laakerien kunnon? Laakeririkon sattuessa perävaunusta irtoaa yleensä rengas napoineen. Hitaassa vauhdissa pyörän irtoamisesta selvitään yleensä säikähdyksellä, mutta moottoritienopeuksissa jälki voi olla tuhoisaa. Siksi perävaunun laakerien kunto tulisi tarkistaa säännöllisin väliajoin.
Laakerin kunto on helppo testata
Perävaunujen navoissa yleisimmin käytetyt laakerityypit ovat kartiorullalaakeri ja kompaktilaakeri. Helppo tapa testata laakereiden kunto on tarttua perävaunun renkaan yläreunasta kiinni kaksin käsin ja ravistaa kunnolla. Jos rengas heiluu syvyyssuunnassa ja siinä tuntuu välys, täytyy laakeri joko kiristää, jos kyseessä on kartiolaakeri, tai vaihtaa kokonaan, jos kyseessä on kompaktilaakeri. Jos laakerista kuuluu rohinaa tai muuta havaittavaa ääntä rengasta pyöritettäessä, on laakeri tullut tiensä päähän ja vaihto on ainoa korjaustapa. Rasvan lisäily ja kiristys tässä tapauksessa on vain itsensä pettämistä ja nostaa onnettomuusriskiä. Peräkärryn laakerin vaihto kannattaa tehdä turvallisuuden tähden.
Kompaktilaakeri kannattaa vaihtaa heti
Kompaktilaakeria ei voi kiristää. Vaihto on ainoa mahdollinen toimenpide, ja se kannattaa tehdä heti, kun välystä ilmaantuu. Kompaktilaakerin ikävä puoli on se, että välys kasvaa todella nopeasti, ja lopulta laakeri hajoaa – eli pyörä irtoaa napoineen. Kompaktilaakerit saattavat kulua loppuun uudessakin akselissa jo vuoden kuluessa käyttöönotosta esimerkiksi meriveden tai tiesuolan vaikutuksesta. Akselivalmistajat käyttävät ensiasennuslaakerina useimmiten hyvälaatuista mutta ei vesitiiviistä laakeria edullisen hinnan ja akselien suurten valmistusmäärien vuoksi. Suomen ilmasto-olosuhteissa SKF:n vesitiivis laakeri on osoittautunut selkeästi pitkäikäisimmäksi laakeriksi kaiken tyyppisissä perävaunuissa. Löydät niitä meiltä koossa 34 ja koossa 39.
Kompaktilaakerin vaihdossa tarvitaan myös hydrauliprässiä
Kompaktilaakerin vaihdossa tulee ottaa huomioon muutama asia.
• Jarrurummun kiristysmutteri eli laippamutteri tulee vaihtaa aina, kun mutteri avataan.
• Laakerin metalliset kiristysrenkaat vaihtelevat akselimerkeittäin. Jos huomaat vaihdon yhteydessä tarvitsevasi uudet kiristysrenkaat, täytyy alkuperäisten renkaiden määrä ja paksuus tarkistaa.
• Ainoa oikea tapa saada uusi laakeri jarrurummun tai napalaipan laakeripesään on painaa se sinne hydraulipuristimella. Jos laakeria naputtelee esimerkiksi vasaralla, se voi vahingoittua jo asennusvaiheessa.
Kartiolaakerit kaipaavat säännöllistä huoltoa
Jos peräkärryssäsi on kartiolaakerit, muistathan, että ne kaipaavat säännöllistä huoltoa. Rasvat on vaihdettava, vanhat osat pestävä ja akselitiivisteet vaihdettava.
Kun kartiolaakeri on huollettu hyvin ja välykset säädetty oikein, laakeri kestää lähes ikuisesti.
Ammattilaiselle ulkoistaminen on helpoin vaihtoehto
Peräkärryn laakerin vaihto onnistuu omin voimin, mutta on aikaavievää ja usein työlästäkin. Voit aina päästä helpommalla ja ulkoistaa homman Oivahuollon osaaville ammattilaisille – toimipisteitä on Helsingistä Seinäjoelle.